Wczesna interwencja
Wczesna interwencja, to praca terapeutyczna prowadzona na wczesnym etapie życia (1-3 lat), z osobami o nieharmonijnym rozwoju, ponadto z dziećmi z wadami genetycznymi, takimi jak: Zespół Downa, Zespół Angelmana, Zespół Retta; FAS, całościowymi zaburzeniami nuerorozwojowymi, Mózgowym Porażeniem Dziecięcym.
Cel zajęć z Wczesnej Interwencji
Celem zajęć z Wczesnej Interwencji jest rozwijanie wszystkich sfer funkcjonowania dziecka, takich jak sfera emocjonalno- społeczna, sfera poznawcza, sfera komunikacji (werbalnej i niewerbalnej), sfera sensomotoryczna.
Kiedy należy zgłosić się na zajęcia terapeutyczne?
Do udziału w zajęciach , prowadzonych przez wyspecjalizowanych fachowców i terapeutów zaprasza się dzieci z już postawioną diagnozą, oraz dzieci bez diagnozy, jeśli rodzice zaobserwowali u dziecka niepokojące symptomy:
- brak nawiązywania kontaktu wzrokowego
- brak wskazywania palcem
- brak reakcji na imię
- niepodejmowanie samodzielnej zabawy
- przywiązanie do schematów i zasad (np. w zabawie)
- reakcje emocjonalne niewspółmierne do danej sytuacji
- brak naśladowania ruchów i zachowań innych osób
- brak rozwijania się mowy ( dziecko nie gaworzy, nie sylabizuje, nie używa pojedynczych słów)
- brak zainteresowania innymi osobami i otoczeniem
Korzyści Wczesnej Interwencji:
Społeczne:
- budowanie pozytywnych relacji z rodzicami i grupą
- współdziałanie w zabawie
- wspólne przeżywanie i czerpanie radości
- rozwijanie umiejętności komunikacji z rodzicem i innymi dziećmi
- kształtowanie tożsamości społecznej i własnego „ja”
- pozytywny wpływ na rozwój rozumienia emocji swoich oraz innych osób
Poznawcze (wspomaganie niektórych funkcji, obszarów i procesów poznawczych Takich jak Uwaga, Pamięć, Receptory):
- Uwaga
- *kształtowanie koncentracji uwagi
- * usprawnianie uwagi słuchowej( wysokość dźwięku, intonacja)
- Pamięć
- *kształtowanie pamięci krótkotrwałej
- * wspomaganie pamięci sekwencyjnej, słuchowej i wzrokowej
- Analizatory ( Integracja percepcyjno- motoryczna)
- * słuchowy
- * wzrokowy
- * kinestetyczno-ruchowy
Informacje o zajęciach terapeutycznych z Wczesnej Interwencji.
- częstotliwość zajęć- 1 raz w tygodniu
- czas trwania zajęć: 50 min
- grupy max. 10-osobowe
- zajęcia w formie zabawy
- rodzic bierze udział w zajęciach jako asystent dziecka
- zajęcia bazują na Programie Rozwoju Relacji (metoda RDI), Metodzie Floortime oraz metodzie Grow Through Play („rozwój poprzez zabawę”). W zajęcia wplatane są elementy Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, sensoplastyki, muzykoterapii, Metody Knill, Metody Dobrego Startu, oraz pedagogiki zabawy Klanza. Zajęcia skupiać się będą na rozwijaniu umiejętności społecznych dziecka, nawiązywaniu i budowaniu prawidłowych relacji z rodzicem/opiekunem i otoczeniem, rozwijaniu umiejętności zabawy i czerpania radości z przebywania w grupie dzieci.
prowadzący: psycholog Oliwia Rudewicz